جستجو برای:
  • صفحه نخست
  • مقالات
  • خلاصه کتاب‌های ویدیویی رایگان
  • عضویت طلایی
  • دوره‌ها و محصولات
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • قوانین و مقررات
 
اکادمی منابع انسانی میلاد
  • صفحه نخست
  • مقالات
  • خلاصه کتاب‌های ویدیویی رایگان
  • عضویت طلایی
  • دوره‌ها و محصولات
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • قوانین و مقررات
0
ورود / عضویت

اخراج کارکنان: 10 باید و نباید

بایدها و نبایدها در اخراج کارکنان

اخراج یک کارمند، امری بسیار دشوار و ناخوشایند است، چه برای کارفرما و چه برای کارمند. این تصمیم، برای هر مدیری، در یک نقطه از زمان اجتناب ناپذیر است، اما انجام آن، استرس زیادی به همراه دارد. با این حال، به همان اندازه که این کار دشوار است، مهم است که فرآیند صحیح اخراج کارمند را دنبال کنید.

نکاتی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند، صرف‌نظر از نوع کسب‌وکارتان، با این اتفاق اجتناب‌ناپذیر کنار بیایید.

1.قبل از اخراج کارمند، همه چیز را مرتب کنید.

پیش از اینکه به طور رسمی کارمند را اخراج کنید، باید همه چیز را مرتب و منظم کنید. انجام عجولانه این کار، بدون طی مراحل لازم، می‌تواند به وضعیتی بسیار ناخوشایند برای همه افراد درگیر منجر شود. در واقع، حتی ممکن است مسائل حقوقی به وجود بیاید که به کسب و کار شما آسیب برساند. مرتب کردن شامل پیروی از سیاست های شرکت، مشورت با وکیل، تهیه نسخه پشتیبان از پرونده ها و تهیه فهرستی از وسایل شرکت است که کارمند باید برگرداند. همچنین باید یک سند خاتمه کار تهیه کنید که شرایط اخراج را مشخص می کند.

2. زمان و مکان مناسب را انتخاب کنید.

بهتر است این کار را در اوایل هفته و در پایان روز انجام دهید تا تاثیر آن بر کسب و کار به حداقل برسد. همچنین، به وضعیت حمل و نقل کارمند توجه کنید. کارمند را در مقابل دیگران اخراج نکنید، در یک مکان عمومی این کار را انجام ندهید و در روز جمعه یا قبل از تعطیلات او را اخراج نکنید.

3. بدون شاهد کارمند را اخراج نکنید.

بهتر است یک نفر از افراد منابع انسانی در جلسه حضور داشته باشد تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی انجام می شود.

4. کوتاه و مختصر باشید.

نیازی به بحث طولانی نیست، به خصوص اگر عملکرد کارمند را مستند کرده اید. پاسخی مستقیم و صریح برای سوالات آنها آماده داشته باشید، اما وارد جزئیات نشوید و آنها را مقصر ندانید.

5. کارمند را تحقیر نکنید.

با آنها با احترام رفتار کنید و به آنها فرصت دهید تا با این خبر کنار بیایند. هرگز کارمند را از طریق وسایل الکترونیکی مانند ایمیل، پیامک یا تماس تلفنی اخراج نکنید. همیشه این کار را شخصا انجام دهید.

6. اجتناب از غافلگیری

اخراج نباید برای کارمند غافلگیرکننده باشد. قبل از اخراج، با او صحبت کنید تا احساس غافلگیری نکند و خشمگین نشود. بنابراین، هرگز کارمند را به‌صورت ناگهانی اخراج نکنید. به جای این کار، مراحلی مانند مربیگری و ارائه بازخورد عملکرد را در طول زمان انجام دهید. اخراج ناگهانی می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای مانند از دست دادن اطلاعات محرمانه، خسارت مالی یا حتی شکایت قانونی داشته باشد.

7. به کارمند امید کاذب ندهید

بسیاری از کارمندان تصور می‌کنند که اگر عملکرد خود را بهبود بخشند، می‌توانند شغل خود را حفظ کنند. بنابراین، مهم است که به صراحت به کارمند بگویید که تصمیم شما برای اخراج او نهایی است. اگر کارمند فکر کند که شانس دیگری برای حفظ شغل خود دارد، ممکن است رفتار او بدتر شود و اخراج او را دشوارتر کند.

8. کارمند را همراهی کنید

پس از اخراج، کارمند ممکن است نیاز به کمک و حمایت داشته باشد. بنابراین، یک نفر را برای همراهی کارمند به خارج از محل کار تعیین کنید. این فرد می‌تواند به کارمند کمک کند تا وسایل خود را جمع‌آوری کند و به او اطمینان دهد که در مورد آینده خود نگران نباشد.

9. توصیه نامه ارائه دهید

اگر کارمند عملکرد مناسبی داشته است، با ارائه توصیه نامه به او در یافتن شغل جدید کمک کند. این نامه باید صادقانه باشد و بر نقاط قوت کارمند تمرکز کند.

10. جلسه را مثبت به پایان برسانید

حتی اگر اخراج کارمند یک تجربه ناخوشایند باشد، مهم است که جلسه را مثبت به پایان برسانید. به کارمند بگویید که برای کار و تلاش او در شرکت سپاسگزارید و آرزوی موفقیت برای او در آینده را داشته باشید.

حرف آخر

به یاد داشته باشید، اخراج هرگز نباید تصمیمی عجولانه و بدون برنامه‌ریزی باشد. با آمادگی و انصاف برخورد کردن، نه تنها از مشکلات قانونی پیشگیری می‌کند، بلکه به حفظ اعتبار شما و کاهش ناراحتی و آسیب ناشی از اخراج برای کارمند می‌انجامد. بنابراین، قبل از شروع این گفت‌وگوی دشوار، قدم‌های لازم را بردارید و با مهربانی و احترام این مرحله را برای هر دو طرف تسهیل کنید.

منبع:

اشتراک گذاری:
برچسب ها: اخراج کارمندجلسه اخراج
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
در یوتوب
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

تجزیه و تحلیل شغل
تجزیه و تحلیل شغل چیست و چرا حیاتی‌ست؟ (راهنمای متفاوت برای تازه‌کارهای منابع انسانی)
مراحل استخدام اثربخش
نکات مهم در نحوه نوشتن آگهی استخدام
مزایا و معایب مصاحبه
کارمندیابی
بهترین روش‌های اثربخش کارمندیابی
7 مرحله برای ایجاد استراتژی برندسازی کارفرمای شما

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
فهرست سفارشی
  • صفحه اصلی اول
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • حساب کاربری من
  • درباره ما
  • سبد خرید
  • فروشگاه

ورود
استفاده از موبایل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد تایید (00:60)

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت