مزایا و معایب مصاحبه
مصاحبه گفتگویی بین متقاضی استخدام و متخصصان شرکت است تا بررسی شود که آیا متقاضی فرد مناسب برای موقعیت شغلی هست یا خیر. به عنوان یک مصاحبه کننده، این بخش از فرآیند استخدام به شما امکان می دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد متقاضی ، مانند شخصیت و پیشینه او، به دست آورید. آشنایی با مزایا و معایب ممکن است به شما کمک کند تا مصاحبه را به خوبی انجام دهید و از چالش هایی که باید در طول مصاحبه به آنها توجه کنید، آگاه باشید. در این مقاله، ما مزایا و معایب مصاحبه، از جمله بررسی پنج مزیت و پنج عیب و ارائه نکات مصاحبه ای را مورد بحث قرار می دهیم که ممکن است به شما امکان تجربه مصاحبه های موفق تر را بدهد.
مزایا و معایب مصاحبه
در اینجا برخی از مزایا و معایب مصاحبه ها آمده است:
۵ مزیت مصاحبه
در اینجا لیستی از مزایای مصاحبه ای که ممکن است تجربه کنید، آمده است:
۱. انتخاب متقاضیان ایده آل برای موقعیت شغلی
یکی از مزایای مصاحبه این است که ممکن است موفقیت شما را در انتخاب متقاضی مناسب برای موقعیت شغلی افزایش دهد. جزئیات اولیه زیادی وجود دارد که می توانید در مورد یک متقاضی هنگام درخواست شغل متوجه شوید، اما مصاحبه ها می توانند درباره رزومه و شخصیت آنها عمیق تر شوند. در یک مصاحبه، فرد می تواند اطلاعات ارائه شده در رزومه خود را توضیح دهد، که ممکن است به شما کمک کند مهارت های او را بهتر از تکیه صرف بر رزومه اش تعیین کنید.
علاوه بر این، مصاحبه فرصتی را برای تعیین نحوه واکنش فرد فراهم می کند. درک نحوه برخورد، می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آنها ممکن است در محل کار خود چگونه عمل کنند. جلسات همچنین ممکن است به شما امکان دهند میزان کمی یا زیادی آموزشی که متقاضیان ممکن است نیاز داشته باشد را تعیین کنید.
۲. انجام ارزیابیهای دقیق
مصاحبه ها به مصاحبه کننده و مصاحبه شونده اجازه می دهند تا تصور کنند که چگونه در زندگی یکدیگر جا می گیرند و به اهداف شغلی خود می رسند. مصاحبه ای که در آن سوالات درستی از متقاضی می پرسید، می تواند نشان دهد که این فرد چقدر در مورد صنعت اطلاعات دارد. به همین ترتیب، متقاضی می تواند بر اساس نحوه توصیف عمیق مسئولیت های شغلی و فرهنگ کاری توسط شما به عنوان مصاحبه کننده، تعیین کند که آیا این موقعیت شغلی برای او مناسب است یا خیر.
در طول مصاحبه، می توانید سوالات زیادی در مورد پیشینه تحصیلی متقاضیان، مانند مدارک و گواهینامه هایی که کسب کرده اند و مهارت های نرم و سخت آنها بپرسید. برای مثال، اگر در حال مصاحبه با متقاضی هستید که در حال تغییر شغل است، ممکن است بیشتر از مهارت های فنی او، درباره مهارت های نرمش سوال کنید. مهارت های نرم آنها توانایی های قابل انتقال هستند که می توانند در نقش های و صنایع مختلف اعمال شوند، مانند ارتباطات و کار گروهی.
۳. شناخت خوب متقاضی و خودتان
به طور کلی، شناخت خوب متقاضی، هدف اصلی یک مصاحبه است. شما می توانید درک خوبی از نقاط قوت و ضعف فرد به دست آورید. همانطور که با توانایی آنها آشنا می شوید، ممکن است به شما کمک کند تا تعیین کنید که چگونه می توانند بهترین استفاده را از توانایی هایشان در شرکت ببرند. مصاحبه شونده همچنین ممکن است مناطقی را که در حال تلاش برای بهبود آنها هستند، مورد بحث قرار دهد.
در طول مصاحبه، ممکن است خودتان را به عنوان یک متخصص بهتر بشناسید، مانند سبک رهبری و مدیریت خود. درک این جنبه های خود، می تواند به شما کمک کند تا به عنوان یک فرد حرفه ای پیشرفت کنید و مهارت های مصاحبه خود را بهبود بخشید، که ممکن است منجر به جلسات موفق تر شود.
4. بهبود روابط با مشتری
صحبت با متقاضیان استخدام می تواند منجر به بهبود روابط شما با مشتریان شود، زیرا به طور مستقیم با یک مصرف کننده در ارتباط هستید. مصاحبه ها ممکن است بینش ارزشمندی در مورد خواسته ها، نیازها و نگرش مشتریان نسبت به شرکت شما ارائه دهند که می توانید از آن در تعامل با ذینفعان و سایر مدیران ارشد استفاده کنید. اغلب، زمانی که شرکتها با رقبای خود رقابت میکنند، دادههای حقوق و دستمزد و سایر دادههای حفظ و نگهداری کارکنان بسیار ارزشمند می شوند.
میتوانید از متقاضیان در مورد انتظارات حقوقی آنها و دلایل ترک شرکت فعلیشان سوال کنید. علاوه بر این، پرسیدن سوالاتی در مورد اقدامات احتمالی شرکت قبلی برای حفظ آنها و اطمینان از اینکه شرکت شما میتواند پاسخ مشابهی ارائه دهد، میتواند مفید باشد. به عنوان مثال، اگر متقاضی تمایل به دریافت افزایش حقوق معقول داشته باشد، میتوانید با شرکت همکاری کنید تا اطمینان حاصل شود که این اتفاق برای حفظ آنها رخ میدهد.
5. تمایز بین متقاضیان مشابه
مصاحبه می تواند به شما این امکان را بدهد که متقاضیان مشابه را بر اساس رزومه از یکدیگر متمایز کنید. می توانید با هر متقاضی مشابهی مصاحبه ای ترتیب دهید تا با آنها ملاقات کرده و تعیین کنید که شخصیت آنها چگونه با سایر متخصصان شرکت هماهنگ می شود. همچنین می تواند به شما کمک کند تا در مورد مهارت ها یا استعدادهای منحصر به فردی که ممکن است فردی در پرونده درخواست خود ذکر نکرده باشد، اطلاعات کسب کنید.
5 معایب احتمالی مصاحبههای شغلی
این لیستی از معایب بالقوه مصاحبههای شغلی است که ممکن است با آنها مواجه شوید:
1. تعصبات شخصی
یکی از معایب احتمالی مصاحبه، تعصبات شخصی شماست. تعصبات میتوانند با کلیشهها متفاوت باشند، زیرا تعصب عقیده شماست که ممکن است قضاوت شما را از واقعیت دور کند. برای مثال، شاید ترجیح دهید متقاضیان برای موقعیت شغلی مدرک بازاریابی داشته باشند، بنابراین ممکن است ناخودآگاه متقاضیان با مدرک ارتباطات را رد کنید، حتی اگر آنها مجموعه مهارتهای مشابهی داشته باشند.
برای اجتناب از این تعصب، از دیگر متخصصان شرکت بخواهید در مصاحبه با متقاضیان به شما ملحق شوند تا مشخص کنید آیا او برای نقش مناسب است. دریافت نظر فرد دیگری ممکن است به کاهش تأثیر تعصبات شخصی شما در استخدام کاندیدا کمک کند.
2. قضاوت سریع افراد
در طول مصاحبه، قضاوت سریع افراد ممکن است به یک چالش تبدیل شود، زیرا ممکن است تصمیم بگیرید در چند دقیقه اول جلسه متقاضی را استخدام کنید. این یک چالش است زیرا ممکن است ناخواسته اطلاعات مهمی را که متقاضی بعداً در مصاحبه در مورد خود به اشتراک میگذارد، از دست بدهید. برای اجتناب از این موضوع، سعی کنید در طول کل جلسه به فرد گوش دهید و زمانی که آنها اطلاعات جدیدی در مورد خود ارائه میدهند، سؤالات دنبالهدار بپرسید تا اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید.
3. ایجاد کلیشهها
ایجاد کلیشهها میتواند چالشهای متعددی در طول مصاحبه ایجاد کند. کلیشه یک ایده کلی درباره گروهی از افراد است. برای اجتناب از کلیشه سازی در مورد یک متقاضی در مصاحبه، سؤالات عادلانه و مرتبط در مورد مهارتها، اعتبارنامهها و سایر سؤالات موقعیتی بپرسید تا او را بشناسید. همچنین مهم است که از هر متقاضی سؤالات یکسانی بپرسید تا عدالت رعایت شود.
4. تجربه نتایج نامشخص
مصاحبهها بینش مفیدی نسبت به نحوه عملکرد یک فرد حرفهای در محل کار ارائه میدهند، اما همیشه اینطور نیست. یک متقاضی ممکن است به سؤالی به روش خاصی پاسخ دهد، اما در موقعیتهای واقعی زندگی به گونهای متفاوت واکنش نشان دهد. هیچ راهی برای اطمینان از صحت کامل نحوه پاسخ یک متقاضی به یک سؤال و همسو بودن آن با اقدامات آنها وجود ندارد، به این معنی که گاهی اوقات ممکن است اشتباه باشد.
5. تأیید صحت گفتههای متقاضی
در طول مصاحبه، یک فرد حرفهای ممکن است چندین عامل اصلی را به اشتراک بگذارد، مانند کاری که برای شرکت قبلی خود انجام داده است. برای مثال، ممکن است فردی بیان کند که فروش شرکت فعلی خود را در سال گذشته 10٪ افزایش داده است، اما ممکن است بررسی صحت این گفته دشوار باشد. برای اجتناب از این موضوع، ممکن است از فرد چند مرجع بخواهید. از آنجا، میتوانید با افراد ذکر شده به عنوان مراجع تماس بگیرید تا قبل از استخدام، اعتبار اظهارات آنها را تأیید کنید.
نکاتی برای مصاحبهای موفق
در اینجا چند نکته را ذکر میکنیم که به شما در گذراندن یک مصاحبهی موفق کمک خواهد کرد:
- فهرستی از سوالات تهیه کنید. قبل از مصاحبه فهرستی از سوالات آماده کنید تا به شما در به خاطر سپردن سوالات و هدایت ساختارمند جلسه کمک کند. اگر در طول جلسه سوالات بعدی مطرح شد، حتی اگر در فهرست شما نیستند، آنها را بپرسید.
- حین جلسه یادداشت بردارید. یادداشت برداری در طول مصاحبه به شما امکان میدهد تا عناصر کلیدی مصاحبهی هر متقاضی را به خاطر بسپارید. هنگام تصمیمگیری برای انتخاب نیروی مناسب برای موقعیت شغلی، میتوانید به یادداشتهایی که برداشتهاید رجوع کنید تا به شما در انتخاب کمک کند و تعصب اخیر خود را که همان تعصبی که آخرین متقاضی که با او صحبت کردید بهترین است زیرا به خاطر سپردن آن آسانتر است، از بین ببرید.
- سوالات باز بپرسید. هنگام پرسیدن سوال از متقاضیان، مهم است که سوالات باز از آنها بپرسید، سوالاتی که از فرد میخواهند پاسخهای مفصلی ارائه دهد. سوالات باز به شما این امکان را میدهند تا یک متقاضی را بشناسید و نحوهی واکنش آنها به موقعیتهای خاص یا نمایش رفتارهایشان در محل کار را کشف کنید، که میتواند به شما در تعیین اینکه آیا آنها با فرهنگ محل کار شرکت مطابقت دارند، کمک کند.
- به متقاضیان خلاصهای از مصاحبه ارائه دهید. در ابتدای مصاحبه، به متقاضی چارچوبی از روند مصاحبه ارائه دهید. خلاصه جلسه میتواند شامل مراحل پرسشها، مانند سوالات عمومی در مورد آنها، مدارک تحصیلی و سابقه تجربی آنها و سوالات عمیقتر، مانند سوالات موقعیتی و رفتاری باشد.
- بیشتر گوش دهید، کمتر صحبت کنید. در یک مصاحبه، به متقاضی اجازه دهید تا بخش عمدهای از جلسه را صحبت کند، زیرا شما در حال شناختن او برای بررسی مناسب بودن او برای این موقعیت هستید. استفاده از سکوت به عنوان یک ابزار مصاحبه را در نظر بگیرید، هنگامی که به دنبال اطلاعات بیشتر از فرد هستید، ممکن است آنها سکوت را نشانهای برای ادامه صحبت تلقی کنند.
مدیریت موثر افراد یکی از پایههای حیاتی موفقیت هر کسبوکاری است.
با یادگیری از تجربیات متخصصان منابع انسانی، در راهی مطمئن برای رشد کسبوکارتان قدم بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.