مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی (HRM) روشی است برای جذب، استخدام، استقرار و مدیریت کارکنان یک سازمان. HRM اغلب به عنوان منابع انسانی (HR) شناخته می شود. بخش منابع انسانی یک شرکت یا سازمان معمولاً مسئول ایجاد، اعمال و نظارت بر سیاستهای حاکم بر کارگران و روابط سازمان با کارکنان است. واژه منابع انسانی برای اولین بار در اوایل دهه 1900 و سپس به طور گسترده تر در دهه 1960 برای توصیف افرادی که برای سازمان کار می کنند به طور کلی استفاده شد.
تاکید مدیریت منابع انسانی بر کارکنان به عنوان دارایی های کسب و کار است. در این زمینه گاهی از کارکنان (کارکنان شایسته) به عنوان سرمایه انسانی یاد می شود. همانند سایر دارایی های تجاری، هدف استفاده موثر از کارکنان، کاهش ریسک و به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه (ROI) است.
اهمیت مدیریت منابع انسانی
هدف از اقدامات مدیریت منابع انسانی، مدیریت افراد درون یک محیط کاری برای دستیابی به مأموریت سازمان و تقویت فرهنگ سازمانی است. هنگامی که مدیریت افراد به طور مؤثر انجام شود، مدیران منابع انسانی می توانند به جذب کارمندان جدیدی که مهارت های لازم برای پیشبرد اهداف شرکت را دارند، کمک کنند. متخصصان منابع انسانی همچنین در آموزش و توسعه حرفه ای کارکنان برای دستیابی به اهداف سازمان نقش مهمی دارند.
یک شرکت به اندازه کارکنانش خوب است و این موضوع اهمیت مدیریت منابع انسانی را در حفظ یا بهبود سلامت کسب و کار را نشان می دهد. علاوه بر این، مدیران منابع انسانی وضعیت بازار کار را رصد می کنند تا به سازمان در حفظ رقابت کمک کنند. این اقدامات می تواند شامل اطمینان از رقابتی بودن حقوق و مزایا، برنامه ریزی رویدادها برای جلوگیری از فرسودگی شغلی کارکنان و تطبیق نقش های شغلی بر اساس بازار باشد.
اهداف مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی (HRM) را می توان به چهار دسته اهداف زیر تقسیم کرد:
۱. اهداف اجتماعی: این اقدامات برای پاسخگویی به نیازها و چالشهای اخلاقی و اجتماعی شرکت و کارکنانش اجرا می شوند که شامل مسائل حقوقی مانند فرصت عادلانه و مزد عائلانه برای کار عادلانه است.
۲. اهداف سازمانی: این اقدامات برای اطمینان از کارایی سازمان انجام می شوند، از جمله ارائه آموزش مناسب، استخدام تعداد مناسب کارمند برای یک وظیفه خاص و حفظ نرخ بالای حفظ کارکنان.
۳. اهداف عملکردی: اینها دستورالعمل هایی هستند که برای حفظ عملکرد صحیح بخش منابع انسانی در سازمان استفاده می شوند که شامل اطمینان از تخصیص کامل پتانسیل تمام منابع انسانی هستند.
۴. اهداف شخصی: اینها منابعی هستند که برای حمایت از اهداف شخصی هر کارمند مورد استفاده قرار می گیرند که شامل فرصتهای آموزش و توسعه شغلی، و همچنین حفظ رضایت کارکنان هستند.
- اهداف خاصتر مدیریت منابع انسانی شامل موارد زیر است:
- تأمین و حفظ کارکنان بهرهور.
- بهرهگیری کامل از مهارتها و تواناییهای هر کارمند.
- اطمینان از داشتن و دریافت آموزش مناسب توسط کارکنان.
- ایجاد و حفظ یک تجربه مثبت کاری با رضایت بالا و کیفیت زندگی، به طوری که کارکنان بتوانند بهترین تلاش خود را برای کار خود انجام دهند.
- ارتباط سیاستها، رویهها، قوانین و مقررات شرکت به کارکنان.
- حفظ سیاستها و رفتارهای اخلاقی، قانونی و مسئولانه اجتماعی در محل کار.
- مدیریت تغییرات داخلی و خارجی که ممکن است بر کارکنان تأثیر بگذارد.
وظایف مدیریت منابع انسانی
وظیفه اصلی واحد مدیریت منابع انسانی، تأمین و حفظ نیروی انسانی شایسته و کارآمد برای سازمان است. این واحد با انجام وظایف متعددی در این زمینه، به مدیران صفی کمک میکند تا اهداف سازمان را محقق سازند، این وظایف شامل:
تعیین استراتژیهای مدیریت منابع انسانی: تعیین اهداف و اولویتهای مدیریت منابع انسانی در راستای اهداف سازمانی
تجزیه و تحلیل شغل: شناسایی وظایف، مسئولیتها، مهارتها، دانش و شرایط کاری یک شغل
جذب و استخدام: این دسته از وظایف شامل برنامهریزی نیروی انسانی، جذب و استخدام، گزینش و استخدام کارکنان جدید است.
جامعه پذیری: کمک به کارکنان جدید برای سازگاری با محیط کار و سازمان
بهبود نگرشهای کارکنان: بهبود تعلق خاطر (Engagement)، رضایتمندی، انگیزه و تعهد کارکنان
حفظ و نگهداشت کارکنان: این دسته از وظایف شامل مدیریت حقوق و مزایا، روابط کار، ایمنی و بهداشت شغلی و رفاه کارکنان است.
جبران خدمات: پرداختها و پاداشهایی که به کارکنان برای کار خود تعلق میگیرد
روابط کار و سلامت کارکنان: حفظ روابط سالم و سازنده میان کارکنان و مدیریت و تأمین سلامت و ایمنی کارکنان
آموزش و توسعه: کمک به کارکنان برای افزایش دانش، مهارتها و تواناییهای خود
مدیریت عملکرد: ارزیابی عملکرد کارکنان و ارائه بازخورد به آنها
مدیریت استعدادها: شناسایی و توسعه کارکنان با پتانسیل بالا برای آینده سازمان
جانشین پروری: برنامهریزی برای جانشینی مدیران و کارکنان کلیدی سازمان
فرهنگ و ارتباطات سازمانی: این دسته از وظایف شامل توسعه فرهنگ سازمانی، ارتباطات داخلی و بیرونی، و مدیریت تغییر است.
مهارت ها مدیر منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی به طور معمول به دو مرحله پیش از استخدام و استخدام، و همچنین به زیرمجموعه های خاص تر تقسیم می شود. مدیران منابع انسانی از داشتن مهارت و تجربه در زمینه های مختلف بهره مند می شوند. مهمترین مهارت های مدیریت منابع انسانی که متخصصان باید داشته باشند عبارتند از:
- ارتباطات: سطح بالایی از توانایی های کلامی و نوشتاری در مشاغل مدیریت منابع انسانی مورد نیاز است.
- استخدام و جذب استعداد: وظایف این حوزه شامل نوشتن شرح وظایف، انجام مصاحبه، ارزیابی متقاضیان، مذاکره در مورد پیشنهادات و جذب کارکنان جدید می باشد.
- روابط کارکنان: مدیران منابع انسانی باید مهارت های روابط کاری داشته باشند تا به شکایات رسیدگی کرده و تجربیات مثبت برای کارکنان ایجاد کنند.
- رعایت الزامات قانونی: مدیران منابع انسانی باید در قوانین و مقررات استخدامی به روز باشند.
- مدیریت و حل تعارض: توانایی میانجیگری به مدیران منابع انسانی کمک می کند تا تعارضات و سایر موقعیتهای دشوار را حل کنند.
- مدیریت عملکرد: مدیران باید استانداردهای عملکرد را تعیین کرده و به کارکنان برای توسعه مهارت های لازم برای دستیابی به آنها کمک کنند.
- تفکر استراتژیک: مشاغل مدیر منابع انسانی نیاز به تفکر سطح بالا، مانند همسو کردن استراتژی های منابع انسانی با اهداف شرکت دارند.
- تحلیل: مهارت های تحلیل داده به تجزیه و تحلیل معیارهای نیروی کار و ارائه بینش برای تصمیم گیری کمک می کند.
- انطباق پذیری: مدیران منابع انسانی باید بتوانند به طور مداوم با تغییرات مسائل کاری و اجتماعی مقابله کنند.
- اخلاق و رازداری: این مهارت ها نیاز به دانش الزامات حفظ محرمانگی و حریم خصوصی، و همچنین استانداردهای اخلاقی عمومی و خاص صنعت دارند.
روندهای مدیریت منابع انسانی (HRM)
فرصتهای شغلی برای مشاغل مربوط به مدیریت منابع انسانی همچنان قوی باقی مانده است. شرکتها متوجه تفاوت استراتژیکی هستند که یک بخش مناسب منابع انسانی میتواند ایجاد کند و بر همین اساس روی آنها سرمایهگذاری میکنند. در نتیجه، تقاضا برای مشاغل HRM در حال افزایش است.
طبق اداره آمار کار ایالات متحده (BLS)، انتظار میرود عناوین شغلی HRM در ایالات متحده بین سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، ۵ درصد رشد داشته باشد.
چگونه وارد مدیریت منابع انسانی شویم
برای شروع یک حرفه در مدیریت منابع انسانی، گزینههای مختلفی وجود دارد. آنها اغلب ترکیبی از تحصیلات، تجربه، مدارک و شبکهسازی را شامل میشوند. برای آشنایی با راههای شروع آمادگی برای یک حرفه در مدیریت منابع انسانی، ادامه مطلب را بخوانید.
تحصیلات را مد نظر قرار دهید.
در ایالت متحده آمریکا 67 درصد از متخصصان مدیریت منابع انسانی دارای مدرک لیسانس در رشته منابع انسانی، تجارت، روانشناسی یا رشته مرتبط هستند و 14 درصد دارای مدرک فوق لیسانس هستند. برخی از برنامهها ممکن است نیاز به تجربه کارآموزی نیز داشته باشند.
در حین کسب آموزش منابع انسانی، مطمئن شوید که مهارتهای مهمی مانند مدیریت عملکرد، خدمات مشتری، حقوق و دستمزد، ارتباطات، رهبری و سازماندهی را تقویت کنید. علاوه بر این، با نرم افزارهای محبوب منابع انسانی آشنا شوید.
تجربه منابع انسانی کسب کنید.
با داشتن کمی تجربه در زمینه منابع انسانی، میتوانید به عنوان یک متقاضی شغل مدیریت منابع انسانی متمایز شوید. فرصتهایی برای کسب تجربه در تمام سطوح، خواه فارغالتحصیل جدید باشید یا یک حرفهای باتجربه، وجود دارد.
یک راه برای کسب تجربه، از طریق کارآموزی و موقعیتهای سطح ابتدایی مانند دستیار یا همکار منابع انسانی است. در این نقشهای سطح ابتدایی، در وظایف اصلی HR کمک میکنید و تجربه ای برای پیشرفت کسب خواهید کرد. پیوستن به سازمانهای حرفهای و شرکت در فرصتهای شبکهسازی مانند کنفرانسها و همایشها، راه دیگری برای کسب تجربه، دانش و ارتباطات در HR است.
مدارک حرفهای کسب کنید.
برای بهبود شانس استخدام در موقعیتهای سطح بالا یا ارشد در مدیریت منابع انسانی، کسب مدارک حرفهای را در نظر بگیرید. همچنین کسب مدارک منابع انسانی میتواند تأثیر مثبتی بر حقوق و دستمزد مدیریت منابع انسانی شما داشته باشد. گزینههای زیادی برای مدارک حرفهای وجود دارد. گزینهای را انتخاب کنید که با اهداف بلندمدت حرفهای و شرایط شما مناسب باشد. از مدارک که به طور خاص برای افرادی که تازه وارد HR شدهاند تا کارمندان سطح ارشد طراحی شدهاند، استفاده کنید.
درخواست برای موقعیتهای مدیریت منابع انسانی
پس از اینکه مهارتهای لازم برای کار در مدیریت منابع انسانی را تقویت کردید و مدارک یا آموزشهای ضروری را به دست آوردید، وقت آن است که رزومه خود را بهبود داده و برای موقعیتهای مدیریت منابع انسانی درخواست دهید. به سازمانهای حرفهای بپیوندید، در دورههای آنلاین و در کنفرانسها شرکت کنید – همه اینها در رزومه شما قرار میگیرند و نشاندهندهی تعهد و انگیزه شما هستند.
هنگام تهیه رزومه، موارد زیر را در نظر بگیرید:
- مدارک تحصیلی
- تمام تجربیات حرفهای و مرتبط قبلی، از جمله کارآموزی
- تحصیلات شما
- سازمانهای حرفهای که عضو آنها هستید
- دستاوردها، صلاحیتها و مهارتهای مرتبط با مدیریت منابع انسانی
- یک نکته مهم، بهویژه برای رزومههای HR: رزومه خود را با کلمات کلیدی هدفمند بهبود دهید که ممکن است توسط سیستمهای ردیابی متقاضی (ATS) انتخاب شوند، که احتمالاً در طول کار خود به عنوان یک متخصص مدیریت منابع انسانیاز آنها استفاده خواهید کرد.
آیا کسب و کارهای کوچک می توانند از مدیریت منابع انسانی (HRM) استفاده کنند؟
کسب و کارهای کوچک ممکن است منابع محدود و نیروی کار کمتری نسبت به شرکت های بزرگتر داشته باشند که اجرای HRM را دشوارتر می کند. با این حال، اصول و قابلیت های HRM می تواند به روش های زیر برای کسب و کارهای کوچک سودمند باشد:استخدام موثر: کسب و کارهای کوچک می توانند از شیوه های HRM برای شناسایی و جذب استعداد مناسب استفاده کنند و اطمینان حاصل کنند که هر کارمند به طور قابل توجهی در موفقیت شرکت مشارکت داشته باشد.
انطباق: قوانین کار برای مشاغل با هر اندازه ای اعمال می شود. HRM می تواند به کسب و کارهای کوچک کمک کند تا در پیچیدگی های قانونی حرکت کنند و خطر مسائل حقوقی پرهزینه را کاهش دهند.
توسعه کارکنان: HRM سرمایه گذاری در توسعه کارکنان (شایسته) را تشویق می کند که می تواند به کسب و کارهای کوچک مزیت رقابتی بدهد. برنامه های آموزشی و توسعه با دقت طراحی شده، مهارت های کارکنان را ارتقا داده و به رشد شرکت کمک می کند.
حل و فصل اختلاف: تیم های کوچک به ویژه در برابر درگیری ها و اختلافات آسیب پذیر هستند. شیوه های HRM روش های ساختاری برای رسیدگی و حل و فصل اختلافات و حفظ یک محیط کاری هماهنگ ارائه می دهد.
نگهداشت و تعلق خاطر: HRM به کسب و کارهای کوچک با فرهنگ کاری صمیمی کمک می کند تا تعلق خاطر و وفاداری کارکنان را تقویت کنند و هزینه های نرخ خروج کارکنان را کاهش دهند.
برنامه ریزی استراتژیک: HRM استراتژی های منابع انسانی را با اهداف کسب و کار هماهنگ می کند و تضمین می کند که هر ابتکار HRM در برنامه های استراتژیک شرکت نقش داشته باشد
قابلیت انعطاف پذیری: با رشد کسب و کارهای کوچک، نیازهای HRM آنها نیز تکامل می یابد. شیوه های HRM می تواند برای تطبیق با نیازهای متغیر نیروی کار و خواسته های ساختارهای سازمانی جدید مقیاس بندی شوند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.