خلاصه کتاب تاثیرگذار+ویدیو
📔خلاصه کتاب تاثیرگذار
دیوید مکسفیلد و همکاران
ویدیو خلاصه کتاب تاثیرگذار در زیر ارایه شده است. در این ویدیو، اصول اساسی کتاب «تاثیرگذار» به طور جذاب و قابل فهمی توضیح داده شده، برای آشنایی با مفاهیم اصلی کتاب، این ویدیو را ببینید.
کتاب تأثیرگذار به این سوال پاسخ میدهد که چگونه میتوانیم به فردی تأثیرگذار جهت بهبود روابط شخصی و کاری تبدیل شویم ؟
تعیین اهداف و عملکردهای موثر
برای تأثیرگذار بودن، ابتدا هدف خود را به طور دقیق مشخص نمایید. تصور شما از هدف نباید مبهم و ناملموس باشد، بلکه باید اهدافی مشخص و قابل اندازه گیری برای خود تعیین نموده و دریابید که در چه زمان میتوانید آن را محقق کنید. عملکردهای موثری که بیشترین نقش را دستیابی به هدف ایفا میکنند شناسایی کرده و بر اساس آنها پیش روید. همچنین کارهایی که تأثیرچندانی در موفقیت شما ندارند را از نظر دور سازید.
برای تأثیرگذاربودن باید کاری کنید تا افراد همانند شما بیندیشند، در این راستا میتوانید از سه شیوه بهره ببرید.
1.تأثیرگذاری از طریق تکنیکهای انگیزشی
اگر به جای مجبورکردن افراد به انجام یک کار، آنها را متقاعد سازید، با نتایج بهتری مواجه خواهیدشد. یکی از شیوه های انگزشی برای متقاعدساختن افراد، استفاده از سوالات باز پاسخ است، در این صورت بدون ایجاد هیچگونه فشار، ذهن فرد را به سمتی هدایت میشود که به رفتار خود فکر کند.برای مثال فرض کنید با شخصی صحبت میکنید که در اثر از مدیریت نامناسب کسب و کار، به ورشکستگی نزدیک شده است. در این صورت میتوانید ابتدا درباره وضعیت کسب و کارش سوال بپرسید بعد موضوع صحبت را به سمت مدیریت مناسب برای داشتن کسب و کاری سالم بکشانید. پرسشها باید به صورتی باشد که بدون اعمال هیچ فشاری، درباره موضوع مورد نظر حرف بزند.
2.تأثیرگذاری از طریق مواجهه مستقیم
در بسیاری از موارد، صرفا تلاش برای قانع کردن افراد از طریق گفتگو کافی نیست. در این مواقع، قرار دادن فرد در شرایط مورد نظر و کسب یک سری تجربیات عملی، در تحت تأثیرقراردادن آنهابسیار موثر خواهدبود. به طور مثال شخصی که در کسب و کارش رشد منفی دارد، از نزدیک با مدیران کسب و کارهای ورشکستهای ملاقات کند که با شیوه مدیریت صحیح، رشد چند برابری در کسب و کارشان ایجاد شده است.
3. تأثیرگذاری از طریق قصهگویی
بیان داستانها، خصوصا داستانهای واقعی که ملموستر جلوه میکنند، در ایجاد تأثیرات قوی و طولانی مدت کمک کننده خواهندبود. همچنین این شیوه جذابیت بیشتری برای مخاطب داشته و از این رو موثرتر است.
تأثیرگذاری از طریق اهداف مشترک
یکی از بهتربن شیوه ها برای ایجاد انگیزه و تاثیر گذاری بر گروه افراد، استفاده از اهداف مشترک است. در این راستا کمک گرفتن از سایرین با مفهوم تأثیرگذاری در تضاد نیست، بلکه با آن مرتبط است. رفع بسیاری از مشکلات بدون یاری گرفتن از سایرین ممکن نیست و در این موارد احساس ضعف کاذب و ترس از بیان اشتباهات، نباید مانع بهره بردن از کمک دیگران باشد.
تاثیرگذاری از طریق پاداش و انگیزه
استفاده درست از پاداش، در ایجاد انگیزه و از بین بردن احساس اجبار موثرخواهدبود. این پاداش حتی اگر کوچک و ناچیز باشد؛ باز هم افراد را برای انجام کار تشویق خواهدکرد. پاداش دادن به افراد باید بر اساس یک سری اصول صحیح انجام گیرد، در غیر این صورت تأثیر عکس خواهد داشت. توجه داشته باشید که به طور طبیعی افرادی که دست به اشتباه میزنند، رفتار خود را صحیح میدانند و به همین علت است که آن را انجام میدهند. در اینگونه مواقع، پاداش، صرفا تأثیری موقتی برجای میگذارد و در صورت قطع آن، فرد مجددا رفتارهای غلط گذشته را از سر میگیرد. در نتیجه، پاداش دادن به افراد، راهکاری دائمی نیست. در حالی که انگیزه سبب تداوم تغییر رفتار میشود.
تاثیرگذاری از طریق محیط
شرایط محیط هوشمندانه و بدون اعمال فشار بر ذهنیت و روحیه افراد تأثیرمیگذارد. به عنوان مثال، فاصله زیاد و اتاق های بزرگ فضایی از قدرت ایجاد میکند. بنابراین اگر خواهان توافق و یا ارتباط نزدیک با دیگران هستید به جای استفاده از اتاق های بزرگ که نشان دهنده قدرت است، بهتر است از اتاق کوچک تر استفاده کنید. همچنین یک محیط نامنظم، سبب ایجاد اضطراب میشود. چرا که بی نظمی نشان از نبود قدرت است و نبود قدرت به افراد دیگر اجازه رفتار متفاوت و ضد اجتماعی میدهد. بنابراین شرکت ها برای حفظ آرامش مشتریان باید، محیط بسیار تمیز و راحت در اختیار آنها قرار دهند و همچنین دیوارها را با آثار هنری زیبا تزیین کنند.
تاثیرگذاری از طریق اشیا
قدرت تأثیرگذاری اشیا را دست کم نگیرید. به صورت عمومی چیزهای زیبا سبب جلب توجه و ایجاد حس کنجکاوی میشود. به طور مثال سعی کنید در محصولات از بسته بندی جذاب استفاده کنید.. از سوی دیگر نیز هدیه دادن به افراد بدون انتظار بازگشت، به صورت ناخودآگاه بر آنها تاثیر میگذارد، چرا که در صدد جبران آن هستند. همچنین، با استفاده از اشیاء میتوان مفاهیم غیرقابل مشاهده را به صورت عینی به دیگران عرضه نمود. مثل نوشتن عبارت «از اینجا باز شود» به روی بسته بندی ها یا نوشتن مقادیر حجمی بر روی پیمانه. تأثیرگذاری از طریق اشیاء میتواند اشکال زیربنایی تری نیز داشته باشد. مانند سفارش مشتریان در رستوران ها، که صرفا با کلیک بر روی یک دکمه خاص رفتاری شکل میگیرد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.