جستجو برای:
  • صفحه نخست
  • مقالات
  • خلاصه کتاب‌های ویدیویی رایگان
  • عضویت طلایی
  • دوره‌ها و محصولات
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • قوانین و مقررات
 
اکادمی منابع انسانی میلاد
  • صفحه نخست
  • مقالات
  • خلاصه کتاب‌های ویدیویی رایگان
  • عضویت طلایی
  • دوره‌ها و محصولات
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • قوانین و مقررات
0
ورود / عضویت

خلاصه کتاب ایده‌های خوب از کجا می‌آیند+ویدیو

ایده های خوب از کجا میآیند

📔خلاصه کتاب ایده‌های خوب از کجا می‌آیند؟

استیون جانسون

گوینده: فاطمه اسدی

 ویدیو خلاصه کتاب ایده‌های خوب از کجا می‌آیند؟  در زیر ارایه شده است. در این ویدیو، اصول اساسی کتاب «ایده‌های خوب از کجا می‌آیند» به طور جذاب و قابل فهمی توضیح داده شده‌، برای آشنایی با مفاهیم اصلی کتاب، این ویدیو را ببینید.

کتاب ایده‌های خوب از کجا می‌آیند، به این سؤال پاسخ می‌دهد که چگونه می‌توان خلاق بود و به ایده‌های ناب دست پیدا کرد؟

تکامل و نوآوری در شرایط محیطی

نوآوری و تکامل در چهارچوب شرایط و امکانات موجود رخ می‌دهد و عبور از مرز امکانات در دسترس امری تدریجی است. چنان چه جامعه آمادگی پذیرش آن را نداشته باشد، محکوم به شکست است، مثلاً اگر ایده ایجاد یوتیوب در قرن بیستم مطرح می‌شد با شکست مواجهه همراه بود؛ چراکه در آن زمان دسترسی به اینترنت پرسرعت وجود نداشت. همچنین توجه داشته باشید که امکانات ما به سطح دانش و اطلاعاتمان وابسته‌اند پس طبیعی است که در شرایط یکسان، چندین نفر ایده‌های مشابه ای را مطرح نمایند.
نوآوری و ترقی نیازمند بستر و شرایط مساعدی است که برای ایده‌پردازان همانند سکوی پرتاب تلقی می‌شود. در واقع یک بستر، زمینه‌ساز نوآوری‌های تازه‌ای می‌شود که خود بسترهای جدید برای نوآوری و پیشرفت را ایجاد می‌کند. مثلاً زمانی که برقراری ارتباط‌جمعی از طریق وب ممکن شد، رسانه‌هایی چون اینستاگرام از طریق وب رشد یافتند و سپس خود زمینه‌ساز طراحی برنامه‌ای تازه شدند.

راه‌های تدریجی برای دستیابی به ایده‌ها

بر خلاف باور عموم دستیابی به ایده موفق فرایندی آرام و تدریجی است و درواقع حاصل دغدغه‌های است که برای مدت طولانی ذهن افراد را به خود مشغول کرده  و به‌تدریج با صرف زمان و انرژی به شکوفایی رسیده است.

تأثیر شبکه‌های ارتباطی بر نوآوری

وجود شبکه‌های ارتباطی میان افراد فرایند ایده‌پردازی را تسریع می‌کند. زیرا افراد می‌توانند ایده‌ها و افکار خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. بر اساس تحقیقات افرادی که شبکه‌های اجتماعی گسترده‌ای دارند، خلاق‌ترند. از این جهت است که ایده‌های تازه و ناب اغلب در شهرهای بزرگ مطرح می‌شوند، اما در نظر داشته باشید که امروزه این ارتباط از طریق شبکه جهانی وب انجام می‌گیرد.

تجاری‌سازی ایده و محدودیت‌های آن

بسیاری از مخترعان مایل‌اند ایده‌هایشان را تجاری‌سازی کنند. اما این کار سبب ایجاد حقوقی انحصاری و محدودیت‌هایی می‌شود که از رشد و گسترش ایده جلوگیری می‌کنند، همچنین مانع ترکیب ایده‌ها با یکدیگر و ایجاد اَبَر ایده می‌شوند. به‌علاوه، با سلب آزادی از ایده‌ها برای آن‌ها تعیین مسیر می‌نمایند. درگذشته مردم به ایده‌ها، دید تجاری نداشتند و ابداعات تازه در میان‌شبکه‌ای از مخترعین مطرح شده و با یکدیگر ترکیب می‌شدند و آثاری ماندگار خلق می‌کردند. واضح است که ایده‌ها با رقابت در بستر بازار و زندگی مردم، بهتر رشد می‌کنند تا در چهارچوب اقتصادهای دستوری. اما توجه داشته باشید که همکاری و ارتباط میان ایده‌ها نیز به‌اندازهٔ رقابت مهم و مفید است.

اتصالات تصادفی و ایجاد نوآوری

اتصالات تصادفی میان ایده‌ها باعث کشف و نوآوری می‌شوند. در واقع نوآوری نتیجهٔ ترکیبی از نظم و اغتشاش است. این اتفاق اغلب در رؤیاهای ما رخ می‌دهد. عصب‌شناسان تأیید کردند که خوابیدن در هنگام مواجهه  با مسئله، می‌تواند کمک قابل‌توجهی برای حل آن کند. همچنین برقراری ارتباط میان افراد با رشته‌های مختلف سبب برقراری اتصالات، برخوردهای خلاق و ترکیب تصادفی ایده‌ها می‌شود. ورود هم‌زمان ایده‌هایی از رشته‌ها و شاخه‌های مختلف، ضمیر ناخودآگاه ما را برای ایده‌پردازی و برقراری اتصالات میان آن‌ها تحریک می‌کند. در بعد سازمانی وجود شبکه‌ای که به ایده‌ها اجازه رشد و ترکیب با یکدیگر را می‌دهد در نوآوری بسیار مؤثر خواهد بود. مانند شبکه جهانی وب، بسیاری از ایده‌ها به‌راحتی قابل‌دستیابی است و علاوه‌برآن اتصال میان چندین رشته به‌راحتی برقرار است.

نقش اشتباهات در نوآوری

بسیاری از نوآوری‌ها و اکتشافات بزرگ در نتیجه اشتباهات رخ دادند. مثلاً کشف پنی‌سیلین پیامد افزودن اشتباهی باکتری به کپک بود. همچنین نظریات تازه به علت وجود یک سری خطاهای غیرقابل‌توضیح در داده‌ها مطرح می‌شوند؛ چراکه این خطاها، ناکارآمدی نظریه‌های پیشین را آشکار می‌کنند و در نهایت باعث می‌شود راه‌های جدیدی استفاده کنیم و روش غلط گذشته را تکرار نکنیم.

کاربری جدید برای ایده‌ای قدیمی بیابید

 استفاده نوین و غیرمعمول از اشیا قدیمی یا ازکارافتاده می‌تواند سبب ایجاد نوآوری شود، به طور مثال کفاش‌ها در کشور کنیا از لاستیک ماشین برای ساخت دمپایی استفاده می‌کردند.

اشتراک گذاری:
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
در یوتوب
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

مرد بابل
خلاصه کتاب ثروتمندترین مرد بابل+ویدیو
خلاصه کتاب اصل ۸۰-۲۰ +ویدیو
خلاصه کتاب قوانین جدید بازاریابی و روابط‌عمومی+ویدیو
خلاصه کتاب روانشناسی فروش+ویدیو
دیوانگان ثروت ساز
خلاصه کتاب دیوانگان ثروت‌ساز+ویدیو
ساده گرایی
خلاصه کتاب ساده‌گرایی+ویدیو

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
فهرست سفارشی
  • صفحه اصلی اول
  • بلاگ
  • تماس با ما
  • حساب کاربری من
  • درباره ما
  • سبد خرید
  • فروشگاه

ورود
استفاده از موبایل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

ارسال مجدد کد تایید (00:60)

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت