خلاصه کتاب خریدشناسی+ویدیو
📔خلاصه کتاب خرید شناسی
مارتین لیندستروم
ویدیو خلاصه کتاب خرید شناسی در زیر ارایه شده است. در این ویدیو، اصول اساسی کتاب «خرید شناسی» به طور جذاب و قابل فهمی توضیح داده شده، برای آشنایی با مفاهیم اصلی کتاب، این ویدیو را ببینید.
کتاب خرید شناسی، حقایق و دروغها در مورد علت خرید ما
تأثیر نورونهای آینهای در بازاریابی
اگر کار را خودمان انجام دهیم یا فردی را در حال مشاهده آن کار مشاهده کنیم، به یک اندازه قسمتی از مغز که نورونهای آینهای دارد را تحریک میکند. شرکتها باتوجهبه این موضوع، تبلیغات خود را بهگونهای انجام میدهند که بر روی این نورونها تأثیرگذار باشد و ما را ترغیب به خرید کنند. به طور مثال زمانی که فردی را در حال نوشیدن آب میبینیم، نورونها مانند زمانی که خودمان در حال نوشیدن آن هستیم، تحریک میشوند. اما نورونها بهتنهایی مؤثر نیستند. زمانی که تبلیغی برای ما خوشایند است، هورمون دوپامین در بدنمان ترشح و موجب حس خوب میشود و برای حفظ این حس خوب، به سراغ خرید آن محصول میرویم.
تصمیمات ناخودآگاه در فرآیند خرید
بیش از ۵۰٪ تصمیمات مربوط به خرید، ناخودآگاه و بیاختیار هستند، واکنشهای خودکار ذهن، میانبری هستند که به دلیل وجود نشانگرهای جسمی ایجاد میشود. نشانگرها موجب میشوند برند مشخصی را به سایرین ترجیح دهیم. به طور مثال ما خرید ابزارآلات آلمانی را نسبت به سایر ابزارآلات ترجیح میدهیم. چرا که آنها را پیشرو در حوزه فناوری میشناسیم.
تبلیغات بر مبنای احساسات منفی
برخی روشهای بازاریابی با سوءاستفاده از احساسات منفی موجب افزایش فروش میشوند. استفاده از احساس ترس یکی از تأثیرگذارترین شیوههای بازاریابی فروش بهحساب میآید؛ بنابراین کسبوکارها با استفاده از این احساس و دادن راهحل برای آن میتوانند باعث رشد فروش محصولاتشان شوند. به طور مثال فروشندگان قرصهای لاغری بهگونهای تبلیغات انجام میدهند که اگر از این قرصها استفاده نکنید عواقب بدی در انتظارتان است و شما را مجاب به خرید میکنند.
نقش پیام پنهان در بازاریابی
امروزه بازاریابها از پیامهای پنهان برای ترغیب خرید محصولاتشان استفاده میکنند. به طور مثال برند سیگارهای مارلبرو هزینه زیادی را صرف میکنند تا کافهها از نمادهای آن مانند زیر سیگاریها و… استفاده کنند. پیام پنهان شامل هر چیزی است که بر حواس 5 گانه تأثیر گذاشته و باعث نفوذ در ناخودآگاه فرد میشود تا خرید انجام شود. مثلاً بوی کیک داغی که با ردشدن از شیرینیفروشی احساس میکنید یا صدای آرامش بخشی که از رستورانی میشنوید تمایل به خرید را افزایش میدهد، حتی حالت چهره شاد یا ناراحت فروشنده نیز روی تصمیم خرید مؤثر است.
استفاده از اخطارهای سلامتی در تبلیغات
اخطارهای سلامتی میتواند باعث فروش بیشتر شود، به طور مثال با اینکه هشدارهای زیادی در مورد مصرف سیگار میبینیم و میشنویم بااینحال روزانه بیش از ۱۵ میلیارد سیگار در جهان به فروش میرسد. در حقیقت هشدارهای درج شده روی پاکتهای سیگار هیچگونه تأثیری برای استفاده کمتر ندارند و برعکس هدف اصلی خود عمل میکنند و بیشتر باعث تحریک مغز میشوند.
راهبردهای وفادارسازی مشتریان
اهداف مهم کسبوکار افزایش وفاداری مشتریان است که از یک برند مشخص استفاده میکنند. مهمترین راهبردهایی که شرکتها برای وفادارسازی مشتریان استفاده میکنند شامل:
1) ایجاد حس تعلق: به طور مثال هنگامی که مشتریان شرکت اپل، گوشی آیفون را میبیند، خشنود میشوند چرا که احساس میکنند به یک گروه تعلق دارند.
2) داشتن ماوریت واضح: برندهای قدرتمند چشم اندازهایشان روشن و تاثیرگذارند. مانند گوگل که هدف خود را سازماندهی اطلاعات جهانی و ایجاد دسترسی و کاربرد آن در سرتاسر جهان بیان میکند.
3) ایجاد احساس رقابت و نشان دادن برتری: برندهای قدرتمند رقیب یکدیگرند، مانند شرکت کوکاکولا و پپسی. داشتن رقیب مفید است زیرا مردم همواره دوست دارند دو رقیب را مقابل هم ببینید و از یکی طرفداری کنند و نشان دهند که چرا آن شرکت از رقیب خود برتر است.
4) داشتن نمادهای مخصوص یکی دیگر از عوامل موفقیت برندهای قدرتمند است. مردم با دیدن آن نمادها سریع به یاد آن برند میافتند. به طور مثال لوگوی اپل را در نظر بگیرید، محال است کسی سیب گاز زده ببیند و به یاد محصولات اپل نیفتد!
5)داشتن رسمهای خاص، مردم معمولاً پیروی از آداب را دوست دارند و برند های قدرتمند آداب و رسوم خاصی بین مشتریان رواج میدهند.
استفاده از زنان در تبلیغات
استفاده ابزاری از زنان، یکیدیگر از شیوههای بازاریابی و تبلیغات غیراخلاقی و غیرمنصفانه است. برای مثال صاحبان نمایشگاههای ماشین بهجای بهکارگیری از افراد متخصص، خانمهای زیبایی را استخدام کرده تا جلب مشتری کنند. چیزی که افراد مطلع نیستند این است که بهرهگیری از چنین شیوههایی منجر به افزایش فروش محصولات نمیشود؛ زیرا نمیتوانند اطلاعات کافی و تخصصی به مشتریان ارائه دهند و مشتری متوجه غیرحرفهای بودن آنها میشود.
در پایان لازم به ذکر است اکثر تصمیمات خرید انسانها ناخودآگاه است و باتوجهبه این موضوع بهتر میتوان مشتریان را شناخت و فروش بهتری داشت.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.