خلاصه کتاب جایگاهسازی+ویدیو
📔خلاصه کتاب جایگاهسازی
جک تروت و ال ریس
ویدیو خلاصه کتاب جایگاهسازی در زیر ارایه شده است. در این ویدیو، اصول اساسی کتاب «جایگاهسازی» به طور جذاب و قابل فهمی توضیح داده شده، برای آشنایی با مفاهیم اصلی کتاب، این ویدیو را ببینید.
کتاب جایگاهسازی به این سؤال پاسخ میدهد که چگونه میتوان برندی قدرتمندی ایجاد کرد و از رقبای خود پیشی گرفت؟
جایگاهسازی برند و اهمیت آن
امروزه افراد به طور روزانه با انواع تبلیغات از سوی برندها و شرکتهای گوناگون مواجه شده و با بمباران اطلاعاتی روبهرو میشوند. ذهن انسان بسیاری از این اطلاعات را نادیده میگیرد و باقی آنها را در ذهن خود رتبهبندی میکند. برندهایی که در رتبههای بالاتر قرار میگیرند، توجه مشتری را بیشتر به خود جلب میکنند و نسبت به خرید محصولات آنها تمایل بیشتری نشان میدهد. شرکتها با بهکارگیری تکنیکهای مؤثر بازاریابی میتوانند جایگاه خود را در ذهن مشتریان پررنگ سازند؛ بنابراین اگر خواهان توجه مشتریان هستید باید در برابر رقیبان خود ایستادگی کنید.
برند اولیه و افزایش توجه مشتریان
اگر برندی برای اولینبار ایده نوینی را به کار بگیرد و محصولی تازه را به بازار عرضه کند، در امر فروش موفقتر بوده و در برابر رقبایی که پس از آن به عرضه همان محصول میپردازند از جایگاه بهتری برخوردار خواهد بود. بهنحویکه برندهای بعدی بهعنوان زیرمجموعه برند اولیه تلقی شده و مدام با آن مقایسه میشوند. برند اول بودن کمک میکند که حتی محصولات را با قیمتی بسیار بالاتر به فروش برسانید. همچنین، برندهایی که در عرضه یک کالا پیشگام هستند، میتوانند ذهنیت مشتری نسبت به کالای مربوطه را مطابق خواست خود شکل دهند. درصورتیکه رقبا به عرصه فعالیت برند وارد شده، برند اولیه میتواند با ورود به زمینههایی جدید، فعالیت خود را گسترش داده و از این مزیت استفاده کند.
موفقیت در بازاریابی و شناخت بازار هدف
برای موفقیت در امر بازاریابی باید بازار هدف را بهخوبی بشناسید و با روند زمانه، سلیقه و طرز فکر مشتریان آشنا باشید. مثلاً کمپانی اپل با آگاهی از این امر که مشتریان کامپیوترهایی با طراحی ساده را ترجیح میدهند، طراحی محصولات خود را تغییر داد و پس از آن نیز همواره باتوجهبه این امر در جلبتوجه و رضایت مشتری موفق بود. همچنین مهم است که شرکتها با درنظرگرفتن جایگاه خود در آینده، رویکردی مناسب برای بازاریابی انتخاب کرده و در طولانیمدت به آن پایبند باشند. تغییردادن پیدرپی روش بازاریابی میتواند بسیار مخرب باشد.
گسترش و جلب اعتماد مشتری
رقابت با برندهای قدیمیتر و جلباعتماد مشتری، برای برندهای جدید کمی دشوار به نظر میرسد، اما با سه راهکار میتوان بر این مشکل غلبه کرد.
1) استفاده از گوشه سودده بازار یا نیچ مارکت: به بخشهایی از بازار وارد شوید که برندهای فعلی در رفع نیاز آنها ناتوان هستند. این راهکار اغلب موردتوجه استارتاپها است؛ اما شرکتهای بزرگ و پردرآمد نیز از این روش برای افزایش سود استفاده میکنند.
2) مزیت رقابتی: نقاط ضعف و قوت رقیب را بشناسید و آنها را به مزیت رقابتی خود تبدیل نمایید.
3) تغییر جایگاه رقبا: یک برند میتواند با سوق دادن رقیب خود به بخش دیگری از بازار، جایگاه قبلی او را تصاحب نماید. مثلا تایلانول، آسپرین را به عنوان دارویی برای آسم و حالت تهوع معرفی نمود و به تدریج توانست خود بعنوان داروی مسکن، جایگاه آن را اشغال کند.
تلهها در بازاریابی و پرهیز از آنها
بسیاری از برندها در شناسایی فرصتها دچار اشتباه شده و راهکارهایی بهظاهر مؤثر را انتخاب میکنند که در عمل به زیانشان تمام میشود و اصطلاحاً در تله میافتند. یکی از این تلهها، ورود به بازار برندهای مطرح است. شرکتها گمان میکنند با این کار در جلبتوجه مشتری و فروش محصول موفقتر خواهند بود؛ اما اغلب موردتوجه مشتریان قرار نمیگیرند و نمیتوانند اعتمادشان را جلب نمایند.
تله دیگری که باید از آن پرهیز کنید، گسترش خط است. یعنی استفاده از یک نام برای تمامی محصولات شرکت. استفاده از یک نام برای دو محصول، به تصویر ذهنی مشتری آسیب وارد کرده و او را نسبت به محصول پیشین نیز بدگمان خواهید کرد. راز حفظ قدرت و عظمت یک برند، طول عمر بالا و تغییرناپذیری است. در این صورت نام برند میتواند به اصطلاحی برای معرفی محصول تبدیل شود. مانند پودرهای شوینده که با نام برند تاید شناخته میشود.
انتخاب نام برند و اهمیت آن
انتخاب نام مناسب در تأثیرگذاری بر ذهن مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است. مشتریان برای رتبهبندی برندها در ذهن خود از نام آنها استفاده میکنند. مهم است که نام برند، ساده، کوتاه و بهخاطر سپردن آن آسان باشد. درگذشته از واژههایی نامعمول و فانتزی برای نامگذاری برندها استفاده میشد؛ اما بهتر است از نامهایی استفاده کنید که عموم مردم معنای آن را میدانند. از تله بی نامی بر حذر باشید. برخی از برندها با سر هم کردن حروف اولیه یک عبارت، نامی برای خود انتخاب میکنند. ازآنجاییکه حرف اختصاری معنای عبارت را به ذهن مخاطب منتقل نمیکنند، در ذهن آنها باقی نمانده و تأثیر مثبتی برجای نمیگذارند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.