خلاصه کتاب پیمایش تعالی+ویدیو
📔خلاصه کتاب پیمایش تعالی
رابرت ساتن
ویدیو خلاصه کتاب پیمایش تعالی در زیر ارایه شده است. در این ویدیو، اصول اساسی کتاب «پیمایش تعالی» به طور جذاب و قابل فهمی توضیح داده شده، برای آشنایی با مفاهیم اصلی کتاب، این ویدیو را ببینید.
کتاب پیمایش تعالی به این سؤال پاسخ میدهد که سازمانهای موفق چگونه در مسیر پیشرفت گام برداشته و با موانع و مشکلات برخورد میکنند.
پیمایش
شرکتها برای دستیابی به موفقیت نیازمند پیمایش هستند. پیمایش، مسیری است که هر سازمان برای بهبود عملکرد خود طی میکند. به بیان سادهتر، پیمایش به نوآوریها و راهکارهایی گفته میشود که به ارتقای عملکرد شرکتها میانجامند. پیمایش، شامل روشهایی ساده و از پیش تعیین شده نیست، اما با بررسی مسیر رشد سایر شرکتها، میتوان از عملکرد آنها الگو گرفت.
به دنبال موفقیت پایدار و بلند مدت باشید
راهکارهای پیمایش باگذشت زمان به نتیجه میرسند و صبر و استقامت، برای حصول نتایج شگفتانگیز، ضروری است. در این راستا، توجه ویژه به توانمندسازی نیروی انسانی و القای حس تعهد به آنها بسیار اهمیت داشته و این امر نیازمند صرف زمان و هزینه است. به طور مثال شرکت فیسبوک در بدو ورود کارمندان جدید، برنامه فشرده ششهفتهای برای آموزش آنها برگزار میکند، تا عملکرد خودشان را بهبود ببخشند و بافرهنگ فیسبوک آشنا شده و با یک مربی کار کنند. فیسبوک میداند که با صرف زمان زیاد برای آموزش، میتواند تعهد کارمندان را افزایش داده و آنها را به افراد بهتری برای سازمان تبدیل کنند.
راهکارهایی برای پیشرفت سازمانها
برای حرکت سازمان در مسیر پیشرفت، از دو راهکار استانداردسازی و تفاوتهای محلی میتوان بهره گرفت. در روش استانداردسازی، الگوها و قوانین تغییرناپذیر، برای فعالیت شرکت به کار گرفته میشوند. بهعنوانمثال، رستورانهای زنجیرهای مکدونالد در سراسر جهان، کاملاً شبیه به هم هستند و کارمندان آموزش یکسانی میبینند و پیرو قوانین یکسانی هستند. اما در روش توجه به تفاوتهای محلی، سازمان برای فعالیت در هر زمان و مکان، الگوهایی متناسب با شرایط را در نظر میگیرد و در سیاستگذاری خود به تفاوتها و گوناگونیها توجه نشان میدهد؛ مثلاً شیوهٔ تبلیغ محصولات در هر منطقه را باتوجهبه فرهنگ عمومی مردم آن منطقه انتخاب میکند. البته هیچکدام از این روشها بهتنهایی سبب موفقیت شرکت نخواهند شد، چراکه انتخاب صحیح، بهکارگیری ترکیبی مناسب از هر دوی آنها است.
تحول باورها و رفتارهای منابع انسانی
حرکت در مسیر پیشرفت، نیازمند پایبندی به نکاتی کلیدی است که اولین آنها سوقدادن نیروی انسانی به مسیر موفقیت جمعی است و این امر نیازمند تحول باورها و رفتارهای آنها در جهت مثبت است. ازآنجاییکه باور و رفتار انسانها بازتاب یکدیگرند، ایجاد تغییر در افکار به بهبود عملکرد منجر خواهد شد. به عنوان مثال، با توضیح ضرورت رعایت نکات ایمنی در برنامههای آموزشی کارکنان، این امر به یک باور جمعی بدل شده و رفتار افراد را تحتتأثیر قرار میدهد؛ بنابراین بهمرور زمان رعایت این نکات در میان آنها همهگیر خواهدشد. تغییر رفتار نیز بهتدریج بر نوع دیدگاه افراد تأثیر خواهد گذاشت.
فرآیندهای پیچیده را کنار بگذارید
بهکارگیری فرایندهای اداری پیچیده و غیرضروری از جمله اشتباهاتی است که بسیاری از شرکتهای بزرگ در مسیر پیشرفت خود به آن دچار میشوند. این امر به طور گسترده، سبب هدررفت وقت و انرژی خواهد شد. به طور مثال در برخی موارد مشتریان برای طرح شکایاتشان باید مراحل اداری دشوار و پیچیدهای را طی نمایند که این امر سبب نارضایتی آنان میشود. از سوی دیگر نیز بسیاری از انرژی و وقت کارکنان شرکت برای پیشبرد تشریفات غیرضروری صرف خواهد شد. راهحل چنین شرایطی، توجه مداوم نسبت به سازوکار و قوانین سازمان است و هر جا که لازم است تشریفات غیرضروری را حذف کنید.
مهمترین عامل موفقیت سازمانها، اهمیت به نیروی انسانی است
بدون شک بهادادن به نیروی انسانی مهمترین رکن ترقی سازمانها محسوب میشود. در این راستا، علاوه بر افراد توانا و آموزشدیده، به افراد علاقهمند و کوشا نیز نیاز دارید. شرکتها ملزم هستند از روشهای گوناگونی اعتماد و حس تعلق کارمندان نسبت به خود را فراهم کنند. به طور مثال تعریف اهداف مشترک برای پیشرفت همگانی و همسو شدن کارکنان با اهداف کلی شرکت، در موفقیت سازمان نقش به سزایی خواهد داشت. روشی دیگر همفکری و همکاری اعضای شرکت، با افکار و دیدگاههای متنوع برای طرح بهترین ایدهها و ارائه بهترین راهکارهاست که سبب ایجاد احساس تعلق کارکنان خواهد شد.
برخورد قاطعانه با رفتار غلط
با رفتارهای غلط برخورد جدی داشته باشید. عملکرد نادرست گروه کوچکی از افراد همواره میتواند بر سایرین نیز تأثیر منفی بگذارد. وجود چنین رفتارهایی به فضای مثبت و روحیهبخش محیط کار آسیب میرساند و کنترل آن نیز سبب اتلاف وقت و انرژی میشود. برای مقابله با این افراد، اخراجکردن تنها راهکار نیست، بلکه میتوان با اتخاذ روشهای مؤثر دیگر، شرایط را تحت کنترل درآورد. مثلاً در کنار هم قراردادن افرادی که یک الگوی رفتاری مشابه را در پیش گرفتهاند به همراه یک مربی، سبب بهبود عملکرد آنها میشود چرا که همگی در یک سطح هستند و میتوانند با هم به تعادل برسند.
تصور بهترین و بدترین نتایج
آخرین مرحله در مسیر پیشرفت سازمانها، سفر در زمان و تصور بهترین و بدترین نتایج در آینده است. با توجه به شرایط و عملکردهای فعلی، آیندهی شرکت را در دو حالت موفقیت و شکست تصور کنید. سپس دلایل این دو را حدس بزنید. این روش در شناخت نقاط ضعف و قوت شرکت به شما کمک شایانی خواهد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.